Bagaimana Kita Menyeru Kepada Islam (Fathi Yakan)


Para da’ie yang bergerak di dalam gerakan Islam pada hari ini sangat berhajat kepada suatu manhaj kerja dalam kerja-kerja mereka - dan sudut fikrah dan harakah sebagai landasan perjalanan dalam usaha mereka menyeru manusia kembali kepada Islam. Mereka memerlukan manhaj yang disusun dengan jelas, teliti lagi terperinci agar darinya dapat melihat dengan terang jarak perjalanan yang akan ditempuhi, ciri-ciri khusus serta sifat-sifatnya. Perkara-perkara ini sangat penting diketahui untuk diambil sebagai pedoman
agar para da’iee tidak terseleweng dari jalan sebenar dalam kerja-kerja da’wah mereka. Dengan demikian tidak lagi dikhuatiri mereka melakukan sesuatu yang merugikan Islam pada hal mereka menyangka mereka melakukan kebaikan untuk Islam. Untuk tujuan di atas, para da’ie memerlukan kepada suatu manhaj yang memandu mereka dalam kerja-kerja mereka menyeru manusia kepada Allah Subhanahu wata’ala, cara penyampaian yang berkesan serta meyakinkan, begitu juga cara menentukan atau memilih tajuk-tajuk, bahan dan ruang-lingkup ceramah atau perbicaraan yang ingin disampaikan agar orang yang mendengar dapat menerimanya dengan rasa puas. di sini dikupas tentang prinsip-prinsip dakwah islamiyyah, mad'u dan yang berkaitan dengan dakwah.
Description: Bagaimana Kita Menyeru Kepada Islam (Fathi Yakan) Rating: 4.5 Reviewer: Pak Sam ItemReviewed: Bagaimana Kita Menyeru Kepada Islam (Fathi Yakan)
Posted by:Mbah Qopet
Admin Pembelajar Updated at: 22:29

0 comments

Post a Comment